„Kodėl Izraelis“? Todėl, kad Izraelis – tai medus ir pienas. Todėl, kad Izraelis – tai Pažadėtoji žemė, tai geltona tarsi ne iš akmenų, o iš medaus luitų nulipdyta Jeruzalė, tai geltona medaus dykuma, kuria plaukia balto pieno upės, tai daugelio dievų ir daugelio tautų šalis, tai kiparisai, kaip žvakės šaunantys į dangų, tai bibliniai vaizdai ir maži apdulkėję asiliukai, rupšnojantys skurdžią žolę, tai gyvoji istorija ir Negyvoji jūra...
diena. Skrydis į Tel Avivą. Tel Avivas - Jaffa.
Skrydis: Vilnius – Tel Avivas (gali būti su persėdimu).
Atvykimas į Ben Guriono oro uostą. Pasitikimas oro uoste. Sutvarkę įvažiavimo į šalį formalumus, vykstate į ekskursiją po Tel Avivą – vieną didžiausių Izraelio miestų, kurio pavadinimas reiškia „pavasario kalva“. Tel Avivas, įkurtas kaimyninės Jafos gyventojų tik 1909m., dabar yra ne tik šalies finansų, ekonomikos ir verslo, bet ir žydų kultūros, mados, prekybos ir pramogų centras. „Baltasis miestas“ – 1930-1950m. statyta Tel Avivo dalis, kuriai būdingi bauhaus stiliaus statiniai – paskelbtas UNESCO pasaulio kultūros paveldu. Pamatysite įžymųjį Tel Avivo universitetą, biblioteką, meno muziejų, senąjį ir naująjį Operos teatrą. Tel Avivo priemiestis Jafa – seniausias Palestinos miestas, uostas, minimas karaliaus Hiramo pokalbyje su Saliamonu. Tai kultūrų kryžkelės vieta: čia buvo statoma biblinė Nojaus arka, netoli kranto jūroje kyšo neaukštos mitinės graikų Andromedos uolos. Svetingame mieste prie jūros buvo apsistojęs krikščionių apaštalas Petras, kurį angelo paliepimu į Cezarėją pakvietė šimtininkas Kornelijus. Ekskursijos metu aplankysite senąjį uostą, bokšto laikrodį, Šalom bokštą. Pasivaikščiosite po senamiestį, šiuo metu tapusį menininkų kvartalu, kuriame dera arabiškos architektūros grožis ir daugybė galerijų, dirbtuvių, rankdarbių parduotuvių bei kavinukių. Esant galimybei – maudynės Viduržemio jūroje. Grįžimas į viešbutį. Nakvynė viešbutyje.
diena. Сezarėja - Haifa - Ako - Rosh Hanikra.
Pusryčiai. Ryte ekskursija į Cezarėją – Romos laikų Judėjos ir Samarijos provincijos centrą, senąjį kryžiuočių uostą. Šį miestą įkūrė karalius Erodas Didysis ir, atsidėkodamas Romos imperatoriui Cezariui Oktavianui Augustui už padovanotą žemę, pavadino miestą Cezarėja. Tai vienas svarbiausių ankstyvosios krikščionybės centrų: čia lankėsi apaštalas Pilypas, čia romėnų karininkas Kornelijus pasikvietė apaštalą Petrą, čia vyko apaštalo Pauliaus teismas... Apžiūrėsite romėnų laikų akveduką, amfiteatrą, hipodromą ir kryžiuočių miesto griuvėsius. Išvykimas į Haifą – miestą, įsikūrusį prie Viduržemio jūros įlankos ant Karmelio kalno. XIII a. Karmeličių vienuolynas ir Stella Maris bažnyčia, statyta XIX a. virš senosios pranašo Elijo arba dievo Motinos grotos, kur grįždama iš Egipto glaudėsi Šventoji šeima. Įspūdingas kalno šlaite išsidėstęs Bahajų centro kompleksas su šventove ir babidų sektos įkūrėjo Babo kapaviete bei puikiu persiško stiliaus parku. Bahaistai skelbiasi esą universalios religijos išpažinėjais, jie pasisako už visuotinę lygytę ir švietimą bei pasaulinę taiką, Haifoje yra pagrindinis bahajų centras. Vykstame į senąjį Ako miestą, kurio istorija siekia keturis tūkstantmečius. Tai vienas iš nedaugelio Izraelio miestų, kuriame gyventojų daugumą sudaro palestiniečiai. Aplankysite viduramžių laikų senamiestį, turkų turgų, mečetę, pastatytą turkų sultono Al-Džazaro ir galingą kryžiuočių tvirtovę.
Vyksite į šiauriausią Izraelio tašką, kur susitinka jūra ir uolos, sudarydamos nuostabių garsų ir turkio spalvos gamą – Rosh Hanikra uolos. Sustosime pasigrožėti baltomis kalkakmenio uolomis, įeisite į grotas, išvysite nuostabios spalvos jūros vandenis. Vykstate į nakvynės vietą. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje.
diena. Galilėja – Kana – Nazaretas – Safedas.
Pusryčiai. Išvykimas į šiaurinę šalies dalį. Pažintis su krikščioniškąja Galilėja. Kelionė į Nazaretą – vieną didžiausių Galilėjos miestų, išsidėsčiusį kalvų apsuptame slėnyje. Didžioji Jėzaus žemiškojo gyvenimo dalis prabėgo būtent Nazarete, čia jis praleido savo vaikystę ir jaunystę, čia pradėjo savo veiklą. Tai vienas svarbiausių Šventosios žemės traukos centrų. Pamatysite Marijos Apreiškimo baziliką, Šventosios Šeimos namą, Šv. Mergelės šaltinį ir Šv. Grotą, kurioje arkangelas Gabrielius apsireiškė Marijai: „Štai tu pradėsi įsčiose ir pagimdysi sūnų, kurį pavadinsi Jėzumi“. Aplankysite Galilėjos Kaną – Kanos vestuvių vietą, kur Jėzus vandenį pavertė vynu. Pravažiuosite pro Taboro kalną, kur įvyko Jėzaus atsimainymas, o balsas iš dangaus paskelbė: „Šitas mano išrinktasis sūnus, jo klausykite“. Vyksite į mažą miestelį Baniją ant Hermono kalno. Čia pamatysite 33 m. aukščio krioklį, kurio vanduo krenta į gilų baseiną, nutekantį į Jordano upę. Vykstate į aukščiausiai įsikūrusį Galilėjos regiono miestą Safedą, kuris žinomas kaip mistinio Kabalos tikėjimo centras. Senojoje miesto dalyje gausu kavinių, restoranų bei meno galerijų. Grįžimas į nakvynės vietą. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje.
diena. Galilėja - Palaiminimų kalnas - Galilėjos jūra - Tabgha - Kafarnaumas - Jordano upė - Jeruzalė.
Pusryčiai. Rytu grožėsitės pakilę į Palaiminimų kalną, kur buvo pasakytas garsusis Kalno pamokslas: „Palaiminti, kurie liūdi, nes jie bus paguosti. Palaiminti romieji, nes jie paveldės žemę. Palaiminti, kurie alksta ir trokšta ramybės, nes jie bus pasotinti, palaiminti gailestingieji, nes jie ras pasigailėjimą. Palaiminti tyriaširdžiai, nes jie regės Dievą. Palaiminti taikdariai, nes jie bus vadinami Dievo sūnumis. Palaiminti, kurie yra persekiojami dėl teisybės, nes jų yra dangaus karalystė. Palaiminti esate, kai jus šmeižia, persekioja ir meluodami kalba prieš jus visokį pikta dėl manęs; džiaukitės ir džiūgaukite, nes jūsų atpildas didelis danguje; taip juk persekiojo pranašus, kurie buvo prieš jus [...]“. Grožėsitės Tiberiados ežeru – Galilėjos jūra – pagrindiniu Izraelio gėlo vandens šaltiniu. Ramybei ir susikaupimui nuteiks plaukimas mediniu laivu Galilėjos vandenimis, viršum kurių, pasak Biblijos, neskęsdamas žengė Kristus. Šiame ežere žvejojo daugelis mokinių, prieš Kristui juos pašaukiant skelbti Dievo žodį: „Eikite paskui mane. Aš padarysiu Jus žmonių žvejais“. Prie Tiberiados ežero Jėzus pasirodė savo mokiniams po prisikėlimo iš mirusiųjų.
Išvykimas į Tabghą. Vietos pavadinimas kildinamas iš graikų kalbos ir reiškia „septynis šaltinius“, įtekančius į Galilėjos jūrą. Apžiūrėsite baziliką, pastatytą Jėzaus įvykdyto duonos padauginimo stebuklo vietoje. Evangelijoje pasakojama, kad Kristui pagailo ant kalno jo pasiklausyti susirinkusių žmonių, kurie, dienai baigiantis, buvo labai išalkę. Jis paėmė turėtus penkis kepalus duonos ir dvi žuvis, sukalbėjo maldą ir liepė mokiniams išdalinti maistą penkiems tūkstančiams susirinkusiųjų. Ir visiems užteko maisto. Kafarnaumas – buvusi Romos legiono būstinė, muitų rinkimo vieta, per ši miestą ėjo Galilėją su Damasku jungiantis Via Maris kelias. Aplankysite Šv. Petro namą – muziejų. Po to vyksite prie Jordano upės, kur, pasak Naujojo Testamento, Jonas Krikštytojas krikštijo žydus, kur buvo pakrikštytas ir Jėzus Kristus. Čia galima pasinerti Krikšto pažadų atnaujinimui. Išvykimas į Jeruzalę. Atvykus užsuksime į triukšmingą, spalvotą ir garsų Mahane Yahuda turgų. Atvykimas į viešbutį. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje.
diena. Jeruzalė.
Pusryčiai. Ekskursija po Jeruzalę – miestą, kurio istorija ir dabartis yra susijusi su trimis pagrindinėmis monoteistinėmis religijomis – judėjams šventa vieta yra Raudų siena, krikščionims – Kristaus gyvenimo, kančios, mirties ir prisikėlimo vietos, musulmonams – Al Aksa mečetė. Tai miestas, kuris nepaisant besilankančiojo religijos, kiekvienam suteikia nepatirtų emocijų ir sužadina smalsumą bei nerimą. Vakarinėje Jeruzalėje gyvena daugiausia žydai, Rytų Jeruzalėje – arabai. Pagrindinėje miesto dalyje įsikūrę žydų, armėnų, krikščionių ir musulmonų kvartalai liudija sudėtingą ir įvairialypę žmonijos patirtį. Neveltui Jeruzalė vadinama Dievo buveine, sakoma, kad čia “Viešpats žvelgia iš dangaus ir mato visą žmoniją”.
Pasikelsite ant Alyvų kalno viršūnės, nuo kurios atsiveria nepakartojama Jeruzalės miesto panorama ir vaizdas į didžiausias pasaulyje žydų kapines. Lankysitės „Pater noster“ bažnyčioje, kurios sienose išrašyta „Tėve mūsų“ malda įvairiomis pasaulio kalbomis, akį pradžiugins ir lietuviški maldos žodžiai pagrindiniame bažnyčios pastate. „Dominus flevit“ koplyčia – vieta, iš kur Kristus, pažvelgęs į Jeruzalę, pravirko suvokdamas, kas jos laukia: „O, kad tu šiandien suprastum, kas tau atneša ramybę! Deja, tai paslėpta nuo tavo akių“. Apsilankysite Getsemanės soduose, kur Kristus meldėsi paskutinį vakarą, buvo išduotas ir suimtas. Čia dar auga tuos laikus menantys alyvmedžiai. Išvysite Šv. Onos bažnyčią, pastatytą Mergelės Marijos gimimo vietoje. Toliau keliausite Kristaus Kryžiaus keliu – į Golgotos kalną vedančia Via Dolorosa gatve su paskutiniais Kristaus žemiškos kelionės sustojimais. Pirmieji Kristaus kelią ėmė kartoti bizantiečiai, o XIV a. Pranciškonai nustatė kančių kelią su kai kuriomis stotimis, kurios vėliau krikščionių piligrimų buvo kiek pakoreguotos. Kryžiaus kelias veda į Prisikėlimo (Šv. Kapo) baziliką, pastatytą toje vietoje, kur buvo palaidotas ir prisikėlė nukryžiuotas Kristus. Keturioliktoji Kryžiaus kelio stotis – Kristaus palaidojimas. Į ją veda žvakių liepsnelėm nušvieston rotondon besileidžiantys bažnyčios laiptai. Grįžimas į viešbutį. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje.
diena. Kumranas - Masada - Negyvoji jūra.
Labai ankstyvi pusryčiai. Kelionė Judėjos dykuma prie Negyvosios jūros, pakeliui aplankant Kumraną. Kumranas – tai svarbiausia žydų istorijoje ir raštijoje archeologinių radinių vieta. Kasinėjimai Kumrano nacionaliniame parke atidengė esenų sektos gyvenvietę, gyvavusią nuo 150m.pr.Kr. iki 68m.poKr. Šie atsiskyrėliai gyveno dykumoje dirbdami žemę, ganydami bandas ir studijuodami Senąjį Testamentą. Čia kalnų oloje moliniuose induose rasti garsieji Kumrano rankraščiai, dabar saugomi Izraelio muziejuje Jeruzalėje. Išvykimas link Masados. Ekskursija į Masados tvirtovę – virš Negyvosios jūros kylantį stalkalnį dykumoje, sutvirtintą tarp 103 ir 76m.pr.Kr. Kuomet Erodas Didysis suprato šią vietą esant idealia slėptuve, pastatė sutvirtinančias sienas ir bokštus, įrengė ištaigingų rūmų kompleksus, kareivines bei ginklų ir maisto sandėlius. Vėliau ši vieta tapo žydų maištininkų priebėga, o jos didybę į užmarštį nugramzdino romėnų apgultis ir šturmas. Tuomet, supratę neįveiksiantys užpuolikų, apie tūkstantis Masados gyventojų padegė savo namus ir išsižudė, kad nepatektų į belaisvę. Esant galimybei apsilankysite specializuotoje kosmetikos parduotuvėje, kurioje parduodami produktai pagaminti iš Negyvosios jūros mineralų. Negyvoji Jūra – tai pati žemiausia pasaulio vieta. Ši jūra tris kartus per dieną keičia spalvą: ryte būna juosva, vidurdienį per karščius – mėlyna, o prieš saulėlydį – rausva. Vanduo, prisotintas mineralinių druskų ir jame esantys gydomieji purvai atjaunina, atstato jėgas. Maudynės jūroje. Grįžimas į Jeruzalę. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje.
diena. Jeruzalė - Betliejus.
Pusryčiai. Po pusryčių kilsite į Siono kalną. Aplankysite Paskutinės vakarienės kambarį – ketvirtą pagal svarbą vietą krikščionims ir Karaliaus Dovydo kapo vietą. Vyksite į žydų kvartalą, kad savo akimis išvystumėte švenčiausią judaizmo relikviją – beveik 500 m ilgio ir 18 m aukščio Raudų sieną ir visa širdimi pajustumėte ją supančią aurą. Pageidaujantiems rekomenduojame apsilankyti Holokausto aukų ir didvyrių atminties muziejuje – Yad Vashem (*nuvykimas vietiniu transportu). Pavadinimas reiškia „Atmintis ir vardas“. Šie žodžiai paimti iš pranašo Izaijo pranašystės: „Ir duosiu Aš jiems mano namuose ir mano sienose atmintį ir vardą, geriausius tarp sūnų ir dukterų, vardą amžiną, kas niekada neišnyks“. Tai muziejus, bet atrodo kaip didelis parkas, kuriame „laisvai išbarstyti“ visi paviljonai ir skulptūriniai memorialai. Šios visos kompozicijos ašimi yra Pasaulio Tautų Teisuolių alėja. Įvairių šalių ir tautybių teisuolius apjungia tik viena: visi jie Holokausto metais gelbėjo žydus. Dabar jie patys arba jų artimieji pasodino medelius šioje alėjoje. Pasaulio Tautų Teisuolių sode 2005 m. lankęsis Lietuvos Respublikos Prezidentas Valdas Adamkus, pažymėjo, kad žvelgiant į lenteles su lietuvių, gelbėjusių žydus, vardais, jam atgyja viltis ir tikėjimas žmonija. Yad Vashem istoriniame skyriuje yra Vardų salė, Žuvusiųjų Bendruomenių slėnis, bet didžiausią emocinį poveikį sukelia Vaikų memorialas. Veidrodžiuose matome tik miriadas mažų mažų žvakučių atspindžių. Jų negalima suskaičiuoti, kuo įdėmiau įsižiūri, tuo daugiau jų atrodo: tai žuvusių vaikų sielos, nekaltai nukankintų kūdikių, kaip pasakyta Šventajame rašte: „Žmogaus siela – tai Dievo žvakė“.
Po muziejaus lankymo, esant galimybei, išvyka į Betliejų – Kristaus gimimo vietą. Pasak evangelisto Luko, Viešpaties Angelas paskelbęs žmonijai didelį džiaugsmą: „Šiandien Dovydo mieste jums gimė Išganytojas. Jis yra Viešpats Mesijas“. Kristaus Gimimo bažnyčia (katalikų, stačiatikių ir armėnų šventovė po vienu stogu) – viena seniausių krikščionių šventyklų, funduota dar Romos Imperatoriaus Konstantino, Piemenėlių lankų ir bažnyčios. Grįžtame į Jeruzalę. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje.
diena. Tel Avivas.
Ankstyvi pusryčiai (gali būti pusryčių dėžutės). Išvykimas į Tel Avivo oro uostą. Skrydis Tel Avivas – Vilnius (gali būti su persėdimu).